§ 1 – Navn og hjemsted
Klubbens navn er Haderslev Dart.
Stiftet d. 30. juni, 2025.
§ 1.1
Klubbens hjemsted er Haderslev Kommune.
§ 2 - Formål
Klubbens formål er at udbrede kendskabet til dart, fremme interessen for spillet og tilbyde sine medlemmer de bedste sportslige og sociale vilkår. Klubben vil arbejde for at fremme medlemmers lyst til at engagere sig og tage ansvar – også socialt.
§ 3 - Medlemsforhold
Som aktive medlemmer kan optages personer der interesserer sig for dart og ønsker at spille dart på et hvilket som helst plan og på hvilket som helst niveau. Klubben optager seniorer og juniorer og opdelingen i spillemæssig henseende følger DDUs linje.
Som passive medlemmer kan optages personer der ønsker at støtte Haderslev Dart.
Medlemmer, såvel aktive som passive, har pligt til at efterleve klubbens vedtægter. Medlemskab er gyldigt når kontingentet er betalt.
Bestyrelsen kan til enhver tid stoppe for tilgangen af nye aktive medlemmer.
§ 3.1
Klubbens klare intention er medlemskab af DDU og vil således, når det sker, være underlagt forbundets love og bestemmelser.
§ 3.1.1
Paragraf 3.1 vil blive omskrevet når medlemskab af DDU indgås, med følgende ordlyd: Haderslev Dart er organiseret under DDU og er til enhver tid underlagt forbundets regler, love og bestemmelser.
§ 3.1.1. vil ved samme lejlighed blive annulleret og slettet fra vedtægterne.
§ 3.2
Eksklusion
Medlemmer, der ikke efterkommer klubbens vedtægter eller på anden vis skader klubben, kan alt efter forseelsens omfang få tilkendt en advarsel, blive idømt tidsbegrænset karantæne eller blive ekskluderet af klubben. Til eksklusion og/eller tidsbegrænset karantæne eller tildeling af advarsel af et medlem kræves tilslutning af mindst 2/3 af bestyrelsen og vil kun kunne afgøres ved fremmøde af hele bestyrelsen.
Eksklusion af et bestyrelsesmedlem kan kun ske på en ekstraordinær generalforsamling med dette ene punkt på dagsordenen. Tildeling af advarsel eller tidsbegrænset karantæne kan afgøres af bestyrelsen. Ved karantæne, indtræder første-suppleant og anden-suppleant i naturlig rækkefølge. Ved tildeling af advarsel, bliver bestyrelsesmedlemmet siddende uden at miste sin stemme i bestyrelsen.
§ 4 - Kontingent
Kontingentet foreslås af bestyrelsen for ét år ad gangen (også i tilfælde af, at kontingentet er det samme som foregående sæson) og vil blive fastslået endeligt på ordinær generalforsamling ved almindelig stemmeafgivelse.
Der fastsættes således kontingenter for seniorer, juniorer og passive medlemmer ved ovennævnte fremgangsmåde.
§ 4.1
Bestyrelsen kan af sociale hensyn fritage et medlem for kontingent for kortere perioder.
§ 4.2
Bestyrelsen opkræver kontingent og fastlægger betalingsterminer og opkrævningsform.
§ 4.3
Såfremt et medlem, der ikke er undtaget af § 4.1, ikke betaler kontingent rettidigt og ikke har betalt efter at være blevet rykket, kan bestyrelsen slette vedkommende som medlem. Et sådan ophør af medlemskab kan ikke kræves indbragt for generalforsamlingen.
§ 4.4
Kontingentsatserne skal altid være tilgængelige på hjemmesiden.
§ 5 - Bestyrelse
Klubbens daglige ledelse varetages af en bestyrelse der består af en formand, en kasserer og yderligere tre bestyrelsesmedlemmer. Det tilstræbes, at der er to suppleanter til bestyrelsen. Bestyrelsen konstituerer sig selv ét år ad gangen og altid på førstkommende bestyrelsesmøde efter ordinær generalforsamling.
Der afholdes bestyrelsesmøde senest én uge efter ordinær generalforsamling.
Ethvert aktivt medlem der har betalt kontingent, kan vælges til bestyrelsen – dog skal bestyrelsen konstituere sig således, at formand og kasserer er myndige.
Ethvert bestyrelsesmedlem vælges for to år ad gangen. Der vælges to bestyrelsesmedlemmer i lige år og tre i ulige år.
§ 5.1
Ovenstående vil tage sin egentlige start efter tre bestående år. Det betyder, at den første periode på tre år, vil være ”fast” for formand og kasserer af hensyn til arbejdsopgaver, -byrde, justeringer og balancering i opstartsfasen.
Tre bestyrelsesmedlemmer vil være på valg efter to år.
(§ 5.1 fjernes efter tre år (på ordinær generalforsamling, 2028) jvf. relevans.)
§ 5.2
Bestyrelsen tilrettelægger selv mødeaktivitet. Dog skal der holdes bestyrelsesmøde hvis formand, kasserer eller mindst to bestyrelsesmedlemmer ønsker det.
§ 5.3
Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når flere end halvdelen er til stede. Forslag kan vedtages når flere end halvdelen af bestyrelsen stemmer herfor.
§ 5.4
Hvis formand eller kasserer vælger at fratræde i utide, varetages vedkommendes post af et bestyrelsesmedlem der udpeges af bestyrelsen og som ved tiltrædelse har samme pligter og rettigheder som afgående formand eller kasserer. Konstitueringen gælder frem til førstkommende ordinære generalforsamling.
Det anføres tillige, at formand og kasserer ikke må være samme person.
I tilfælde af, at der ikke kan findes myndig person i den siddende bestyrelse, afholdes der ekstraordinær generalforsamling, jvf. den paragraf der omhandler ekstraordinær generalforsamling.
§ 6 – Generalforsamling
Klubbens øverste myndighed er generalforsamlingen der afholdes én gang om året i årets første kvartal.
Generalforsamlingen indkaldes med tre ugers varsel gennem opslag på klubbens spillested og på hjemmesiden, haderslev-dart.dk (www.haderslev-dart.dk / https://haderslev-dart.dk) samt HD’s Facebook-side.
Forslag der ønskes behandlet på generalforsamlingen, skal være formanden i hænde senest 14 dage før. Dette gælder også forslag til vedtægtsændringer (bortset fra de ændringer der er angivet og fastlagt under de enkelte paragraffer allerede).
Dagsorden med forslag sendes til alle medlemmer på mail senest en uge før afholdelse af generalforsamlingen.
Dagsorden for den ordinære generalforsamling skal som minimum indeholde:
- Valg af dirigent
- Valg af referent
- Formandens beretning
- Kassereren fremlægger det, af revisorerne reviderede og af bestyrelsen
godkendte regnskab, til endelig godkendelse. - Indkomne forslag
- Valg af bestyrelsesmedlemmer der er på valg, herunder valg af suppleanter
- Valg af revisorer (to revisorer for ét år ad gangen)
- Eventuelt
§ 6.1
Dirigenten afgør, med bindende virkning, alle spørgsmål angående behandlings- og afstemningsmetode. Hvis bare et enkelt medlem ønsker skriftlig afstemning, skal dette dog efterkommes.
§ 6.2
Beslutninger træffes på generalforsamlingen med almindeligt stemmeflertal. Dog kræves vedtagelse/ændringer af vedtægter, at mindst 2/3 af de på generalforsamlingen fremmødte stemmeberettigede medlemmer stemmer for.
§ 6.3
Alle aktive medlemmer har stemmeret. Alle aktive og passive medlemmer har ret til at blive hørt.
§ 6.4
Intet forslag, der ikke i forvejen er bekendtgjort, jvf. § 6, kan komme til afstemning
§ 6.5
Forslag til behandling og beslutning kan ikke afgøres under punktet eventuelt.
§ 6.6
Protokol over generalforsamlingens forhandlinger føres og underskrives af formand og kasserer.
§ 7 – Ekstraordinær generalforsamling
Ekstraordinær generalforsamling kan indkaldes, når bestyrelsen finder det nødvendigt eller når mindst halvdelen af klubbens medlemmer fremsætter skriftlig motiveret anmodning herom til bestyrelsen. Indkaldelse skal finde sted senest 14 dage efter anmodningens modtagelse.
Indkaldelser og varslinger afvikles i lighed med de for ordinær generalforsamling gældende regler som beskrevet i § 6.
§ 8 – Klubbens formue og hæftelse
Klubbens medlemmer og bestyrelse hæfter ikke personligt for klubbens indgåede forpligtelser. For disse, hæfter klubben alene med sin formue.
Medlemmer og bestyrelsesmedlemmer har ingen økonomiske forpligtelser overfor klubben udover kontingent, ligesom medlemmer og bestyrelsesmedlemmer ikke har eller kan stille krav på klubbens formue eller udbytte af nogen art.
§ 9 – Regnskab
Klubbens regnskab går fra d. 01.01 - 31.12 og senest sidste bestyrelsesmøde inden generalforsamling afgiver regnskabsføreren driftsregnskab til de, på generalforsamlingen, valgte revisorer.
Det reviderede regnskab skal indeholde regnskabsførerens årsberetning, resultatopgørelse og balance, samt revisorernes godkendelse i form af underskrift. Hver af revisorerne har til en hver tid ret til at efterse regnskab og kassebeholdning.
§ 10 - Tegningsret
Foreningen forpligtes ved underskrift af formand og kasserer. Ved køb og salg af fast ejendom samt ved lånoptagelse kræves dog underskrifter af den samlede bestyrelse.
Bestyrelsen kan meddele et udvalg eller en person fuldmagt til at foretage dispositioner på vegne af foreningen.
Køb over kr. 500,- aftales af mindst tre bestyrelsesmedlemmer hvoraf den ene er kassereren og den anden er formanden.
Kassereren har råderet over foreningens konto. Kassereren er eneste ihændehaver af foreningens kontokort og kan give tilladelse til køb, jvf. ovenstående.
§11 - Klubbens opløsning
Til klubbens opløsning kræves mindst 2/3 af de, på en ekstraordinær generalforsamling med kun det ene punkt, fremmødte stemmeberettigede medlemmer stemmer herfor, samt at der, inden for 4 uger indkaldes til endnu en ekstraordinær generalforsamling, hvor beslutningen stadfæstes.
Dersom foreningen ved opløsning ejer formue, det være sig kontanter, løsøre eller fast ejendom, vil sådanne midler - efter at alle forpligtelser er afviklet - være at overdrage til almennyttige formål.
Haderslev d. 1.7.2025
Formandens underskrift
Kassererens underskrift